28 دسامبر 2022-تحقیقات جدید نشان می دهد که نوشیدن قهوه ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲را در زنانی که به دیابت بارداری مبتلا بودند، کاهش دهد.  به گفته محققان مرکز جهانی بهداشت زنان آسیا در دانشگاه ملی سنگاپور، در مقایسه با جمعیت عمومی زن‌ها، زنانی که دیابت بارداری داشتند، ممکن است ۱۰برابر بیشتر در معرض خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲باشند.

دکترCuilin Zhang ، سرپرست تیم تحقیق، گفت: یافته های کلی نشان می‌دهد که قهوه کافئین دار، هنگامی که به درستی مصرف شود( بین ۲تا ۵فنجان در روز، بدون شکر و لبنیات چرب یا پرچرب)، می‌تواند یک سبک زندگی نسبتاً سالم تلقی شود.

محققان بیش از ۴۵۰۰زن را که بیش از ۲۵سال سابقه دیابت بارداری داشتند، دنبال کردند و مصرف طولانی مدت قهوه و خطر ابتلای آنها به دیابت نوع 2 را بررسی نمودند.

در مقایسه با کسانی که قهوه نمی‌نوشیدند، کسانی که روز بعد از بارداری، ۴فنجان یا بیشتر قهوه نوشیده بودند، ۵۳درصد کمتر با خطر ابتلا به دیابت نوع ۲روبرو بودند. این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به دیابت برای کسانی که ۲تا ۳فنجان قهوه می‌نوشیدند، ۱۷درصد و برای کسانی که ۱فنجان یا کمتر می‌نوشیدند، ۱۰درصد کاهش یافته است.

محققان همچنین دریافتند که جایگزین کردن نوشیدنی‌های شیرین با قهوه ی کافئین دار، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲را برای یک فنجان نوشیدنی شیرین شده با شیرین کننده‌های مصنوعی ۱۰درصد و برای نوشیدنی شیرین شده با قند ۱۷درصد کاهش می‌دهد.

محققان گفتند که قهوه به دلیل اجزای فعال زیستی آن، مانند پلی فنول ها، می‌تواند مفید باشد. پلی فنول ها به مقدار کمی در گیاهان و مواد غذایی خاص مانند میوه، سبزیجات، آجیل، روغن و غلات کامل یافت می‌شوند.

دکتر ژانگ گفت: نقش مفید قهوه به طور مداوم در میان جمعیت‌های مختلف از جمله آسیایی‌ها پیشنهاد شده است. او تاکید کرد که برای بررسی نقش مصرف قهوه و پیامدهای سلامت آن، مطالعات بیشتری لازم است.

محققان خاطرنشان کردند که مصرف بیش از حد قهوه ممکن است مشکل ساز باشد، به خصوص در گروه های خاص. به گفته آنها اطلاعات زیادی در مورد تأثیر قهوه بر بارداری، جنین و کودکان وجود ندارد.

جیاکسی یانگ، نویسنده اول این مقاله و پژوهشگر فوق دکترا درGloW، گفت: اگرچه قهوه به‌عنوان جایگزین بالقوه سالم‌تری برای نوشیدنی‌های شیرین ارائه می‌شود، فواید قهوه برای سلامتی متفاوت است و به نوع و مقدار چاشنی‌هایی مانند شکر و شیر بستگی دارد که به قهوه ی خود اضافه می‌کنید.

منبع:

https://www.usnews.com/news/health-news/articles/2022-12-26/could-coffee-lower-a-womans-odds-of-diabetes-after-pregnancy